Mediatraining is belangrijk omdat het je leert de boodschap die je wilt overbrengen goed en effectief uit te dragen. Dat geldt tijdens crises maar niet minder in dagelijkse minder tumultueuze omstandigheden. Dat geldt bij groot, belangrijk nieuws maar ook in de dagelijkse berichtgeving. In het krachtenveld van de diverse belangen is het omgaan met de media een spel met eigen regels. Wie dat spel professioneel weet mee te spelen herkent zijn kansen en weet die positief te benutten. En weet bij minder positief nieuws de regie in eigen hand te houden.
Bureau JC2 kent het medialandschap en leert woordvoerders wat nieuws is, hoe ze (non)verbaal kunnen communiceren, hoe ze de regie over een vraaggesprek houden, een persconferentie organiseren, kernboodschappen formuleren en maakt ze bewust van de kansen en valkuilen in interviews.
Trainingen worden per individu gegeven of aan kleine groepen van maximaal drie personen. Een dagdeel (ca vier uur) is vaak al voldoende om de belangrijkste basisvaardigheden aan te leren.